Alla som känner mig vet att jag gillar struktur. Excel är min bästa vän och när jag får ett excelschema över bröllopsdagen från mina brudpar så blir jag alltid lite extra varm i hjärtat. Emma och Wilhelm är likadana. Det var därför självklart för deras toastmasters att dra fram en tre meter lång lista på saker de fått att tänka på från brudparet. Med glimten i ögat såklart 😉
Vigseln i Visby domkyrka blev än mer stämningsfull när vänner och familj till brudparet framförde a cappella och hela kyrkan fällde en tår (undertecknad inkluderad).
Att sätta ett schema för bröllopsdagen kan kännas som det allra tråkigaste och svåraste (om man inte älskar Excel och struktur), samtidigt är det något av det viktigaste för att dagen ska löpa utan några större missar. Det kanske låter konstigt, men ju mer planering som ligger bakom, desto mer avslappnat känns det för er och era gäster på bröllopsdagen!
När ni gör ert körschema, utgå från vigseln och lägg in extra luft överallt där ni kan! Saker och ting tar alltid längre tid än vad man trott, och gör de inte det tar man det så lugnt att klockan helt plötsligt sprungit iväg och ni har fem minuter på er att fixa det sista. Glöm inte heller alla restider! Använd gärna någon typ av spread sheet så som Excel för göra det så enkelt som möjligt för er, och färgkoordinera och lägg in olika kolumner för olika personer om det är mycket som ska hända.
En kyrklig vigsel tar ofta ca 45 minuter medan en borgerlig brukar ta mellan 5-35 minuter, beroende på hur ni vill lägga upp den. Ni bör anlända allra sist till vigseln, för om det är någon gång folk är i tid så är det till en vigsel och gästerna kommer börja samlas redan en halvtimme i förväg. Planera för att vara på plats ca 5 minuter före vigseln och be närmaste familjen eller era toastmastrar att hjälpa till med att få alla gäster till sina platser till dess. Räkna med lite trafikstockning på vägen och parkera hellre två minuter bort och vänta in tiden om ni skulle vara tidiga.
Innan vigseln är det mycket som ska hinnas med! Ni ska fixa till er, äta lunch (något som alldeles för många glömmer, så se till att det står i schemat!), klä er kanske till och med hinna med en first look och lite fotografering. Fråga alla leverantörer hur lång tid deras del tar för att inte ta i för lite och behöva stressa.
Efter vigseln är det lätt att tänka att ni åker direkt till lokalen där ni ska ha middagen, men glöm inte att alla era gäster kommer vilja kramas efter riskastningen (eller konfettikanonerna, eller såpbubblorna). Det brukar ta kring 20-30 minuter och ta er den tiden. Jag menar, det är ganska mysigt att schemalägga tid för att kramas, right? Ge sedan gästerna en stund att komma på plats vid lokalen; lämna av presenter och ytterkläder, springa på toa och få ett glas bubbel i handen inför brudskålen.
Gruppbilder är en del av schemat som ibland kanske känns onödigt, men som om 5-10 år är helt ovärderliga om någon går bort. De behöver inte heller ta så lång tid. Det som tar längst tid är att samla ihop alla som ska vara med på bild, så informera dem innan bröllopet så springer de inte iväg på toaletten direkt efter kramkalaset!
Middagen är något som ni som brudpar ofta inte styr över själv. Här gör ert toastpar entré! Det ni kan göra för att hjälpa dem är att ge dem tid. Ni ska inte bara äta under denna middag. Den kommer vara fullproppad med tal, överraskningar och härliga samtal! Mellan allt detta ska dessutom serveringspersonalen servera dryck, mat och ta undan tomma tallrikar. Glöm inte att prata med toastparet om ni vill ha en golden hour-fotografering. Det brukar inte vara några konstigheter att lägga in en längre paus mellan två rätter, och ofta är det bara bra att hänvisa alla gäster till när de kan springa på toa i lugn och ro utan att missa något tal.
Det sista som bör stå med på körschemat är vickningen. Efter det bör det bara stå ”festa in i gryningen”!
Om ni tyckte om bilderna här ovan, skicka iväg ett mail till ulrika@unorman.se eller skriv ett meddelande här under så pratar vi lite mer! 🙂